Pozycjonowanie

agencja reklamowa

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie strony to Twój obowiązek, jeżeli chcesz zaistnieć w Internecie. Liczba Internautów w Polsce rośnie z roku na rok. Z samej wyszukiwarki Google miesięcznie korzysta około 20 mln Internautów, co stanowi 93% łącznej ich liczby. Jest to najlepszy dowód na to, że prowadząc biznes w Internecie, warto zadbać, aby nasi użytkownicy odnaleźli naszą witrynę internetową w wynikach wyszukiwania. 

Czym jest Pozycjonowanie?

Pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Najczęściej pozycjonowanie bazuje na technikach nie w pełni zgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek. Pozycjonowanie często wykonywane jest razem z działaniami SEO.

Wyniki wyszukiwania

Wpisując w wyszukiwarce Google dowolne hasło, otrzymujemy listę stron internetowych, które są przez wyszukiwarkę uznane jako najlepiej pasujące do danego hasła. Mylne jednak jest myślenie, że ranking witryn ustalany jest od stron najlepszych do najgorszych. Często webmasterzy pomagają witrynom osiągnąć wyższe pozycje poprzez pozycjonowanie

Strona wyników wyszukiwania prezentuje się zazwyczaj w taki sposób:

pozycjonowanie stron www - nowe wyniki wyszukania Google

Pierwsze 3 wyniki wyszukiwania oraz wyniki znajdujące się z boku oznaczone są znakiem “Reklama”. Są to tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Jeżeli chcemy, żeby dana strona internetowa była wyświetlana pod konkretnym hasłem, trzeba za to zapłacić. Za wyświetlanie stron w wynikach wyszukiwania w bloku reklamowym odpowiedzialna jest usługa Google AdWords.

Warto wspomnieć, że strona z wynikami wyszukiwania może wyglądać inaczej, zależnie od tego co wpisujemy w wyszukiwarkę. Różna może być także liczba pozycji, które znalazły się na pierwszej stronie wyszukiwania. Przykładowo, nieco inaczej będzie wyglądała strona wyników wyszukiwania dla tzw. fraz lokalnych, czyli zawierających nazwę miasta, np.:

  • dentysta wrocław
  • mechanik katowice
  • weterynarz gdańsk

Wyniki wyszukiwania dla hasła dentysta Wrocław prezentują się następująco:

wyniki wyszukiwania przy pozycjonowaniu lokalnym

Jak widać, w porównaniu z poprzednią stroną wyników wyszukiwania, nad wynikami organicznymi znalazły się adresy firm oraz gwiazdki symbolizujące oceny użytkowników. Jest to spore ułatwienie dla Internautów, ponieważ możemy uzyskać najważniejszą informację (numer telefonu lub adres) bez odwiedzania strony internetowej. Co ciekawe, jeżeli przebywać będziemy we Wrocławiu lub okolicach, to niezależnie od tego czy wpiszemy w wyszukiwarkę “dentysta”, czy “dentysta wrocław”, uzyskamy takie same jak na powyższej grafice wyniki wyszukiwania. W skrócie – wyszukiwarka potrafi sama rozpoznać naszą lokalizację i na tej podstawie dostosować wyniki wyszukiwania (zaprezentować strony firm z miasta, w którym aktualnie przebywamy).

Co to jest SEM ?

Search Engine Marketing (SEM) czyli marketing prowadzony w wynikach wyszukiwania. SEM to zbiór działań wykonywanych w ramach SEO, reklamy płatnej (PPC) oraz pozycjonowania. Działania SEM skupiają się przede wszystkim na pozyskiwaniu i monetyzacji ruchu na stronie internetowej. Przyjęło się stosować zapis SEM = SEO + PPC.

Kto ustala kolejność stron w wynikach wyszukiwania i od czego ona zależy?

Kolejność, w jakiej pokazywane są strony internetowe nie jest oczywiście przypadkowa. Najwyżej (nie licząc płatnych wyników wyszukiwania = reklam) znajdują się strony internetowe, które zostały uznane za najbardziej pasujące do wpisanego zapytania. Za ułożenie ich w odpowiedniej kolejności odpowiedzialny jest algorytm wyszukiwarki Google.

Dokładny sposób działania algorytmu nie jest oczywiście powszechnie znany, jednak znane są czynniki, które mają wpływ na to, że jedna strona znajduje się w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji niż inne. Wszystkich czynników, które mają na to wpływ jest około 200. Elementy, które maja wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania możemy podzielić na 2 ogólne grupy:

  • czynniki związane z treścią na stronie i jej działaniem
  • czynniki związane z popularnością strony w Internecie

czynniki wpływające na pozycję strony w google

Do czynników związanych z treścią na stronie i jej działaniem zaliczyć możemy m.in.:

  • ilość treści na stronie
  • występowanie słów kluczowych (tych, które wpisujemy w wyszukiwarkę) w tekście na stronie
  • występowanie słów kluczowych w nagłówkach tekstu
  • częstotliwość dodawania nowych treści (np. artykułów) na stronie internetowej
  • obecność słów kluczowych w adresie URL
  • unikalność treści na stronie (czy nie są skopiowane z innych źródeł)
  • szybkość ładowania strony
  • odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony

Z kolei czynniki związane z popularnością strony internetowej opierają się głównie na linkach (odnośnikach), które prowadzą do naszej strony www z innych stron. Przykładowe czynniki to np.:

  • ilość różnych stron internetowych, które zamieszczają odnośniki do naszej strony
  • łączna ilość linków z innych stron www
  • jakość stron internetowych, które linkują do naszej (liczba użytkowników je odwiedzająca, ich popularność)
  • obecność w social media (Facebook, Twitter, Google+)

Pozycjonowanie stron www w Google – czy warto być wysoko w wynikach wyszukiwania?

Jakie korzyści możemy osiągnąć, jeżeli nasza strona znajdzie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ to, ile osób wejdzie na naszą stronę ze strony wyników wyszukiwania na dane hasło zależy od dwóch czynników:

  • hasła, które było wpisane w wyszukiwarkę
  • pozycji, na której znajdzie się strona w wynikach wyszukiwania

Dla każdego słowa kluczowego można sprawdzić, jak wygląda średnia miesięczna ilość wyszukiwań, czyli ile razy dane słowo kluczowe było wpisywane do wyszukiwarki przez jej użytkowników.

Przykładowe średnie liczby miesięcznych wyszukiwań to np.:

  • części samochodowe – 33 000
  • prezent na dzień chłopaka – 2 900
  • buty zimowe skórzane – 40

Natomiast drugą kwestią jest pozycja, na której znajduje się strona na liście wyników wyszukiwania. Im wyżej się znajduje, tym większy odsetek osób, które wpisały konkretną frazę, kliknie w dany wynik i przejdzie na naszą stronę. W Internecie znaleźć można dość zróżnicowane statystyki, ale poglądowo można przyjąć, że wartości te przedstawiają się następująco:

Pozycja% osób, które wchodzą na stronę na tej pozycji
1.51%
2.34%
3.29%
4.23%
5.20%
6.17%
7.15%
8.15%
9.12%
10.11%

Opierając się na powyższych danych możemy więc przyjąć, że np. 5. miejsce na liście wyników wyszukiwania na frazę “części samochodowe” da nam miesięcznie 6600 wejść, a 1. miejsca na liście wyników wyszukiwania na frazę “buty zimowe skórzane” – 20.

Warto jednak dodać, że strona dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych będzie pojawiała się na wysokich pozycjach na bardzo dużą liczbę słów kluczowych, więc łącznie będzie zbierała dużą liczbę wejść z wyników wyszukiwania.

Na czym polega SEO (pozycjonowanie stron internetowych)?

Co więc zrobić żeby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi? Wszelkie działania, które dążą do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania nazywane są pozycjonowaniem strony internetowej. Jest to polska nazwa tego procesu, za granicą działania te nazywane są po prostu SEO. Rozwinięcie skrótu SEO to Search Enginge Optimization, co możemy tłumaczyć jako “optymalizację pod wyszukiwarki internetowe”.

Na czym więc polega pozycjonowanie?

Polega ono na dążeniu do poprawy wszystkich elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czynniki te były już wymienione wcześniej. Dla przypomnienia, są to czynniki związane z funkcjonowaniem strony www, treściami na tej stronie oraz jej popularnością wśród użytkowników.

Czynności, które są składowymi całego procesu pozycjonowania strony to m.in:

  • odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony
  • przygotowanie treści na stronie i odpowiednia ich optymalizacja (umieszczenie ważnych słów kluczowych, ustawienie właściwych nagłówków)
  • usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym (brak błędów na stronie, szybkość ładowania strony)
  • ustalenie odpowiedniej struktury strony (podzielenie informacji zamieszczonych w serwisie na odpowiednie podstrony)
  • przygotowanie wersji serwisu służącej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • zdobywanie linków z innych stron (zakup linków, publikacja artykułów, katalogi firm sponsorowanych, współpraca z innymi portalami, marketing szeptany).
Autumn
Sale
25%

Skorzystaj z naszej jesiennej promocji i wykorzystaj 25% na wszystko w naszym sklepie - wpisując poniższy kod przy finalizacji zakupów

kod: AutumnSale